Huvudkontaktombud för vår Grannsamverkan
Rollen som Huvudkontaktombud är för närvarande vakant.
Målsättningen är att denna ska tillsättas vid nästa föreningsmöte (2021-08-31).
Inom kort kommer vi i föreningen även ha två s k ordinarie kontaktombud.
Vad innebär då Grannsamverkan?
Genom nyfikenhet, engagemang och vaksamhet kan vi grannar tillsammans väsentligen minska risken för inbrott, stölder och skadegörelse.
Grannsamverkan sker i nära samarbete med polisen. Läs broschyrerna ”Detta är Grannsamverkan” och ”Skaffa en inventarieförteckning” som ni tidigare fått eller snart får i brevlådan.
Betänk också möjligheten att gå med i föreningens Facebook-grupp! Gruppen utgör den i särklass snabbaste och säkraste informationskanalen och underlättar väsentligen Jerry´s arbete.
Huvudkontaktombud och ordinarie kontaktombud
Jerry är ansvarig för kontakten med närpolisen i Solna och är den som bl a ser till att vi boende får nödvändig information (t ex ”Polisens månadsbrev”, se nedan).
De ordinarie kontaktombuden (en boendes i nr 14 och en i nr 16) hjälper Jerry med informationsspridningen i portarna. När något händer i fastigheten ska vi i första hand kontakta det ordinarie kontaktombudet i vår port som sedan rapporterar vidare till Jerry (som rapporterar till polisinspektör Kerstin Malm vid närpolisen i Solna).
Ovannämnda gäller vid icke akuta händelser i fastigheten! Akuta händelser, t ex pågående brott, anmäls av oss boende direkt till polisen på nummer 112.
Polisens månadsbrev
Närpolisen informerar regelbundet de boende i bl a Solna om olika frågor som berör oss alla.
Av praktiska skäl redigerar vi ner (sorterar bort för oss mindre aktuella inslag) månadsbreven innan de delas ut i husets alla brevlådor.